Sărbătorile vin şi….noi nu ne mai revenim! [RO]

Este Decembrie!

În sfârşit am ajuns în luna cadourilor, lună în care nivelul consumerismului atinge cote alarmante!

Este luna în care (trebuie să) se cheltuie banii (toţi) şi unde, avem parte de mult aşteptatul moment al nostru de glorie,  atunci când trebuie să impresionăm oameni care nu ne plac, cu obiecte pe care nu ni le permitem, cumpărate cu bani pe care nu îi avem.

Dar să bem zic, nu? De unde? Din portbagajul brand-urilor, bineînțeles, nu ele sunt cele care dau sticle moca?

Lăsând la o parte frenezia sărbătorilor, nu pot să nu observ multitudinea de oferte cu care suntem bombardați zilnic. Fiecare entitate HoReCa este în căutare pe ultima sută de metri de consumatori cu care să își umple programul de sărbători, în special de revelion.

„Vara sanie și iarna car” spune o veche zicală românească... Păi dacă tu știi că vine revelionul, nu te pregătești din timp pentru asta? De ce majoritatea ofertelor se fac (pe genunchi) pe ultima sută de metri?

Tot răsfoind printre ele, ce am observat din prima este că de la an la an, la majoritatea, prețul este în creștere dramatică, de zici că sunt rachetele de la „Solar X” ale lui Elan Musk.

Nu am nici o problemă cu prețurile ridicate, doar că eu cred că ar trebui să fie o relaţie corectă între produsele/serviciile oferite şi preţul cerut.

În 90% din oferte, sunt aceleaşi produse şi/sau preparate care erau şi acum trei, patru sau chiar cinci ani. Serios acum, chiar nu suntem în stare să facem nimic nou? Suntem foarte aproape de douăzeci-douăzeci  şi noi defilăm cu acelaşi „open bar” (aţi observat ghilimele?) trist cu un uşor iz comunist...

Într-o ţară plină de premii HoReCa, de întâlniri ale specialiştilor, conferinţe ale brandurilor,  grupări de barmani,  chiar nu avem pe cineva capabil să facă mai mult de „Vodka Mix” şi „Bloody Brain”?

Decembrie este luna în care trebuie să ne scoatem pârleala pe tot anul, inclusiv luna (viitoare) Ianuarie, când nu prea mişcă nimic şi acum este momentul să bombardăm oamenii. Ei ştiu că trebuie să cheltuie banii aşa că nu se supără nimeni dacă ceri (par example) 650 de lei de persoană.

Sunt de acord că trebuie să încasezi în această lună, dar trebuie jecmăniţi oaspeţii noştrii? Eu cred că dacă vrem să fim jecmăniţi, luăm frumos avionul până la Paris şi ne ducem la băieţii cu alba-neagra de la turnul Eiffel. E mai simplu şi măcar ştii la ce să te aştepţi...

Dacă tot ai făcut o grilă de băuturi, de ce nu pui şi tu un distilat premium? Dacă tot plăteşte omul nişte bani, măcar să bea mai bine, nu mai prost. Mai puţin, dar mai calitativ.

Nu este musai să îl pui în patru labe cu shot-urile tale cu foc presărat cu scorţişoară ieftină din super-market. Arată bine pe sticlă, da, dar nu uitaţi că şi cei de la Urgenţe au un număr limitat de paturi şi sunt sărbătorile şi pentru ei. Au destul de lucru, nu este nevoie să le mai daţi şi voi!

Puteţi opta pentru băuturi de tip „low abv” unde oamenii pot să consume toată seara fără să fie drastic afectaţi de aburii alcoolui sau de ce nu, chiar nişte băuturi „spirit-free”. Ce e greşit în asta?

La mâncare, majoritatea oferă acelaşi meniu prost, deghizat sub diferite denumiri franţuzite ca să pară interesante, dar tot la roşia tip trandafir şi mărar ne rezumăm. Chiar nu putem mai mult?

Încă o chestie: meniul „tip nuntă” nu are sens la o petrecere cum este revelionul. Mâncare pusă cu forţa în faţa oamenilor din două în două ore, mai ceva ca la practicanţii de sumo, care trebuie să se îngraşe forţat. Gândiţi-vă că adevărata petrecere începe după ora 0, momentul în care majoritatea dau tortul sau dulciurile şi oamenii atunci încep să consume alcoolul. La ora 2, când li se face foame, nu au ce mânca.

Poate ar fi o idee bună să faceţi bufet sau să micşoraţi porţiile de început şi să aveţi măcar încă un „re-fill” după ora 0.

Destul despre mâncare, şi aşa nu este domeniul meu, mergem mai departe la tombole şi la acele „multe surprize”. Voi aţi văzut vreodată acele „surprize”? Eu nu. De fiecare dată când am participat la o petrecere de genul acesta, am stat cu sufletul la gură să văd acele surprize. Partea bună este că nu interesează pe nimeni aspectul acesta aşa că poate data viitoare când construiţi (în Paint) afişul de revelion puteţi scoate lejer această „secţiune” deosebit de importantă.

Tombolele sunt un alt subiect delicat atunci când vine vorba de peTRECEREA dintre ani. Pe lângă faptul că foarte mulţi organizatori nu ştiu ce înseamnă cu adevărat o tombolă şi care este originea acestui joc, ceea ce se întâmplă la noi este doar un mod de a „umple emisiunea cu reclame”. Se presupune că în spatele fiecărei petreceri de genul acesta există cel puţin o persoană care se pricepe la aşa ceva. Un organizator de evenimente, cineva pe marketing, oricine. Chiar nu putem avea parte de niţică originalitate? Chiar aşa ne place să ne lamentăm an de an şi la final să ne felicităm unii pe alţii pentru munca extraORDINARĂ pe care am prestat-o?

Să mai vorbim şi de servicii? Unde mai pui că sunt unii ospătari (nu toţi) care nu au nici o treabă cu realitatea şi când îi iei la bani mărunţi îţi dai seama de fapt că ei în timpul liber lucrează ca şoferi pe fadromă şi vor să facă şi ei un ciubuc de revelion. Hai să facem un mic exerciţiu mental:

Dacă tu ai avut revelionul acum şi a fost chix pe partea de service, ai o veste bună şi una rea: cea rea, este că (cel mai probabil) eşti „penny smart, dollar foolish” şi cea bună este că ai 364 de zile la dispoziţie să cauţi, să găseşti, să pregăteşti, să motivezi, să remunerezi o echipă pentru seara de revelion. Nu ai cum să spui că în aproape un an de zile, dacă îţi faci temele, nu găseşti pe nimeni. Nu ai cum. Pur şi simplu. Chiar de ar fi să îi construieşti din Lego tot sunt gata până atunci....

Ṣampania este un ritual nelipsit de la o petrecere de genul acesta însă noi am rămas cumva îndoctrinaţi cu „şampania” aceea ce (nu) se găsea pe vremuri... Ṣampania se face doar în Franţa, în regiunea Champagne, restul intră la vin spumant. (unde intră prosecco, cava, crémant, sekt, etc...)

Aşadar, dacă puneţi pe afiş şampanie, păi şampanie să fie! Eu ştiu că este mai uşor să iei nişte sticle de spumant la oferta zilei din supermarket, dar asta înseamnă să îţi respecţi partea ta de înţelegere. O să spuneţi că oricum nimeni nu bea acel spumant oricum, este doar pentru a ciocni cu cei din jur dar v-aţi întrebar de ce nu îl bea nimeni? Nici aici, nici la întâmpinare? Poate pentru că:

* este o ieftinătură care a văzut struguri aşa cum am văzut eu bananele pe vremea lu’ Ceauşescu

* paharele sunt calde şi de cele mai multe ori spumantul este „la temperatura camerei”

* paharele sunt murdare şi/sau nepolişate

* multe locaţii pun gheaţă carbonică având falsa impresie că este cool

* multe locaţii pun cireşe în ele care au fost băgate în clor şi după vopsite

A bea şampanie la miezul nopţii în seara de revelion este un obicei vechi de ceva timp şi cred că ar trebui să fim mai atenţi la acest aspect şi să ne respectăm atât pe noi, cât şi pe oaspeţi.

Nu vreau să vă sperii!  Nu este dracu’ chiar atât de negru! Sunt şi locaţii (slavă cerului) care fac lucruri extraordinare atunci când vine vorba de confortul oaspeţilor, mai ales acum în perioada sărbătorilor!

Cei de la The Date fac un eveniment frumos la Raddison Blu în Bucureşti, unde colega noastră Roxana Andreea Marin se va ocupa de programul de bar. Vă las un mic video ca să vedeţi puţin despre ce este vorba! Aşa da! Chapeau!

Gata, mă retrag, dar nu înainte de a vă lăsa câteva pointere, poate vă ajută pe viitor:

  1. Sărbătorile şi/sau revelionul este despre oameni, nu despre îndestulare
  2. Nu vă mai aruncaţi la cea mai ieftină materie primă
  3. Fără tombole şi alte surprize
  4. Construiţi din timp o echipă profesionistă
  5. Faceţi-vă temele devreme
  6. Asiguraţi-vă că sala este ventilată corespunzător şi băile curate
  7. Prerăciţi vinurile şi distilatele (unde este cazul) şi renunţaţi la gheaţa din benzinării
  8. Muzica (interpreţi şi sonorizare) reprezintă 1/3 din succesul unei petreceri
  9. Oferiţi mâncare comestibilă şi spre dimineaţă
  10. Pregătiţi un mic cadou nechicios pentru invitaţi pe care să îl aibă ca şi amintire (doar aţi încasat, nu?)

Toate cele bune,

Mihai Fetcu

P.S: Dacă faceţi ceva diferit faţă de majoritatea „Xerox”-urilor din ţară, daţi-mi de ştire, m-aş bucura să văd şi alte alternative. XoXo

No Comments Yet.

Leave a comment