„- Păi cum încotro? Înainte, că înainte era mai bine!
- Cum adică era mai bine?
- Păi nu era corona! Era treabă! Lucram, ne inspiram, ne educam, investeam, dar acum s-a oprit totul...
- Dar mai vrem?
- Normal că mai vrem, dar nu avem cu ce şi cu cine!”
Ei bine, acum aveţi cu ce, sau mai bine zis, de acum încolo, veţi avea cu cine şi veţi avea cu ce, pentru că dăm drumul de săptămâna viitoare la treaba asta frumoasă, ce poartă numele de „Re.Build”!
Înainte să întrăm în miezul situaţiei (vedeţi ce elegant am evitat cuvântul „problemă”?) în acest moment în care scriu aceste rânduri (de fapt le tastez) îmi vin în minte nişte imagini din filmul „Pianistul”. Pentru cei care nu l-aţi văzut, filmul este o capodoperă, chiar dacă ne prezintă o realitate care nu este deloc plăcută.
Ce îmi aduc aminte legat de acest film este faptul că atunci când s-a dat ordinul ca cei din minoritatea evreiască să nu mai aibă locuri de muncă, mulţi dintre ei au ieşit în nişte târguri improvizate unde vindeau ce aveau mai de preţ prin casă. Ştiţi ce se vindea cel mai bine? Cărţile!
Nu pentru că erau ieftine, ci pentru că ei au considerat că singurul mod de a trece peste acea primejdie era prin educaţie.
Da, educaţie! Cam asta a fost mentalitatea lor şi cam asta este şi mentalitatea lor astăzi, iar între noi fie vorb㸠nu stau rău la capitolul finanţe, şi cine stă bine la finanţe, stă bine şi la celălalte capitole, dar aceasta este o altă discuţie...
Ce vreau să subliniez prin acest lucru, este faptul că da, suntem într-o situaţie neplăcută. Da, mulţi nu avem job-uri. Mulţi am pierdut bani, proiecte, contracte, etc., dar înseamnă că ne-am pierdut şi speranţa?
Eu zic că nu şi avem şansa să depăşim acest moment împreună. Cum? Prin educaţie, bineînţeles, ce altceva putem face acum? Ne întărim iar data viitoare când va sufla vântul, nu ne va dărâma!
Ce este Re.Build|Live?
Un program educaţional pentru barmanii din România (şi nu numai) compus dintr-o serie de emisiuni *Live* ce vor rula în fiecare săptămână! Până când? Până ne vom sătura unii de alţii, dar realistic vorbind, ceva îmi spune că ne vom petrece sărbătorile împreună... :>
Realistic vorbind, ştiu că sunteţi obişnuiţi cu podcasturi cu durata medie de două ore şi vă mulţumim pentru că staţi şi ne urmăriţi în număr cât mai mare, dar acum nu va fi la fel.
Dacă la podcast avem libertate deplină, aici suntem constrânşi de timp. Sunt foarte multe lucruri de prezentat într-un timp atât de scurt. Noi ne-am propus undeva la 45 de minute per sesiune, cu posibilitatea de a prelungi până la o oră dacă vor fi întrebări din partea voastră, pentru că da, veţi putea pune întrebări în timp real, atât mie, cât şi invitaţilor. Mie la finalul emisiunii, lor în timpul emisiei!
Fiecare episod va avea o tematică aparte iar în fiecare sesiune voi intra în legătură directă prin telefon cu 3 invitaţi. Ei sunt ori din România, ori din străinătate. Nu toţi sunt barmani, pentru că voi invita şi oameni din alte sfere, care pot împărtăşi cu noi din experienţa lor. Pe lângă aceşti invitaţi, vom avea expuse şi niste preparate cu cafea sau mişcări de bartending executate de colegii noştri din România. Fiecare episod va avea inclus un mic moment de flair şi de barista, pentru că şi aici este nevoie de "awareness". ' Ce dacă fiecare ne-am specializat pe diverse arii, „aren’t we all God’s children”? 🙂
Variază foarte mult tematicile din acest proiect, dar ca să vă faceţi o idee, vă voi enumera câteva dintre ele: terroir, servicii de 5*, echipa de bar, meniul, competiţii, social media, educaţie financiară, consum responsabil, etc.
Fiecare dintre aceste subiecte vor fi doar o singură dată şi nu se vor repeta, motiv pentru care vă invit pe cât posibil să le parcurgeţi pe toate, în măsura în care vă va permite timpul.
Este un proiect de o dimensiune considerabilă şi din fericire, nu îl pot face singur. Aşa că pe lângă cei de la studiourile Vizibil, am făcut front comun cu cei de la Way Out România. Îi ştiţi sigur, dar probabil nu după numele acesta...
Ştiţi voi, Drinbox, sau „cei de la Tatratea”, doar că ei nu au doar această băutură în portofoliu. Pe restul o să le descoperiţi, rând pe rând, în fiecare episod. Deşi sunt o companie mică, au o inimă mare (cred că li se potriveşte foarte bine sloganul de la Tatratea „it’s a heart thing”) şi îşi doresc şi ei un viitor mai bun pentru barmanii din România.
Un viitor mai bun pentru industria ospitalităţii, înseamnă automat şi un viitor mai bun pentru ei. Dar ştiţi cum este, nu poţi să culegi, fără să semeni. Asta este prima sămânţă pe care o plantăm acum, în vremurile acestea tulburi. Sperăm noi ca vor urmă şi altele, plantate de alţi barmani şi/sau alte entităţi!
Ce aveţi voi de făcut? Păi nimic! Dacă ar fi să ne luăm după sloganul unui mare lanţ internaţional hotelier aş spune: „sit back, relax and enjoy”.
Nu costă nimic, în afară de timpul vostru, care este şi el la rândul său o resursă şi recomand să îl investiţi aşa cum simţiţi!
Cam atât!
Întrebări? Mă găsiţi în pătrăţica mea, pe Facebook, Instagram , YouTube sau pe WhatsApp! Aici voi comunica tot ce este de comunicat legat de acest proiect!
Sper că v-am făcut curioşi şi că ne vom reuni acolo în număr cât mai mare!
Staţi că mi-am adus aminte! Uitaţi ce aţi putea face: să ne daţi un feedback după fiecare episod, pentru că este ceva nou şi pentru noi. Dacă ar fi să facem o paralelă cu podcastul, este o diferenţă de la cer la pământ între primul episod cu Albert şi ultimul cu Vlad Gora. Nu are legătură cu invitaţii ci cu set-up-ul, luminile, sunetul, workflow-ul, etc. Am ţinut cont la podcast de toate sugestiile voastre şi o vom face şi în continuare.
Mai mult decât atât ne-aţi ajuta foarte mult cu chestiile de bază: like, share, comment, subscribe. Toate aceste microconversii, nu le luăm acasă, să le depozităm în pod. Le strângem şi le arătăm autorităţii divine, care este marele algoritm!
El ne ajută să urcăm încă o treaptă pe culmile digitale şi implicit să ajungem cu materialul la cât mai mulţi oameni. Poate tu nu o să ai timp să te uiţi la aceste episoade, poate nu îţi vor plăcea, dar sunt convins că printr-un simplu „share” ai putea ajuta un barman din comunitatea ta să iasă la liman. Să se dezmeticească, să înţeleagă mai bine această lume şi de ce nu, chiar să urmeze o carieră în acest domeniu.
Despre asta este vorba! Să reconstruim în direct, tot ceea ce a dărâmat această pandemie! Împreună!
Toate cele bune,
Mihai Fetcu
- Afişul şi logo-ul au fost realizate de către Bela Bedo!